lördag 8 maj 2010

La scatola e sulla la scrivania...








Som jag tidigare har nämnt, så talar nästan ALLA i min avdelning italienska. Jag känner mig lite lost. Men både jag o pooks har tänkt på italienska ett bra tag nu, så kände jag att det var god tid att faktiskt ta tag i det. Resultatet? Två italienskaböcker senare håller alla på kontoret på att bli knäppa eftersom jag går runt och upprepar meningar och ord dagarna i ända. De säger att de tycker att det är sött, men innerst inne vill de nog bara att jag ska hålla käften... =S




Men jag går riktigt fort fram! jag är redan på kapitel 3! Det här kan jag säga (förhoppningsvis är det rätt)
Ciao, Mi chamo Maria. Sono nata di Stoccolmo, sono svedese. Ho molto di vestiti.

Basically, that's supposed to translate: Hello. My name is Maria. I'm from Stockholm, I', swedish. I have a lot of clothes. :D
Språk är ju ganska jobbigt. Eller det är ju lätt precis när man börjar. För de lätta fraserna är lätta men sen så kommer olika regler o böjningar och passé compose (det franska monstret)




Sitter på starbucks och bredvid mig sitter ett italienskt par. Vad är det som händer? Försöker att förstå vad som händer, men de pratar alldeles för fort. Men vad är det jag egentligen förväntar mig, haha, jag har "pluggat" italienska i 3 dagar. Förväntar mig att sjunga som laura biagiotti inom en vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar